Ideální návod, jak najít zaměstnance a udržet si ho, zřejmě neexistuje. Hledáte zaměstnance a na trhu je velice malá poptávka? Co když jste vzali své hledání za špatný konec? Zajímá vás, jak hledají kandidáty největší firmy a jejich personalisté? Jaké je jejich know-how?

Lidský přístup je alfa a omega zdravé firmy a vše začíná u vás a ve vašich představách. Alchymie vedení pohovorů a vůbec správné sepsání inzerátu na pracovní pozici mnohé odradí. Přesto existuje několik funkčních rad od matadorů personalistiky, které vám prozradíme a pomůžeme vám najít vašeho ideálního pracovníka.

 

Jak najít zaměstnance aneb ujasněte si vaše představy o ideálním uchazeči

Vaše cesta by měla začít tím, že si ujasníte, jakou pozici vaše firma nyní postrádá a jaké jsou vaše představy pracovní náplně. Vezměte tužku a papír a položte si tyto otázky:

  • Chcete skutečně člověka „z venku“? Nehodil by se nějaký adept ve vašich řadách na danou pozici? Vnitropodnikové přesuny jsou většinou lepší, protože si třeba ušetříte špatnou zkušenost s novým nastupujícím, který nebude odpovídat představám a takto jdete do jistoty a zkušenosti.
  • Hledáte člověka na plný úvazek či postačí zkrácený?
  • Je tato pozice vhodná i pro absolventy, potažmo lidi bez praxe? Oslovíte tak širší skupiny potenciálních pracovníků.
  • Hledáte jednoho nebo více osob na pozici? Ne vždy platí – „kdo šetří, má za tři“ a nenechte se mást pozicemi jako asistentka lomeno recepční, kdy pak uchazeč zjišťuje, že vedení firmy hledá jednoho člověka, ale práce je tam nad hlavu a nestačily by ani tři lidé, aby ji zvládli.

 

Vaše představy jsou tedy už jasné, nyní je potřeba přejít k představám uchazečů. Člověk, který hledá práci nebo svou dosavadní musí opustit, je však často pod tlakem a spokojí se s prací, která se naskytne. Tam pak leckdy zjistí, že mu práce nevyhovuje a poohlédne se po jiné během tříměsíční zkušební lhůty. I vy už jste možná takového zaměstnance někdy přijali a víte, že to byla zbytečná ztráta času i peněz.

Proto buďte při příštím náboru zaměstnanců pečlivější a k pohovoru si zvěte jen kandidáty, kteří mají pro vaši firmu přidanou hodnotu a pomohou k jejímu rozvoji.

 

Zaměřte se na to, kde hledat zaměstnance

Rovnou zapomeňte na to, že bude stačit vyvěsit na pár pracovních portálech vaši nabídku.

Situace na trhu práce je navíc momentálně taková, že kvalitní zaměstnanec se hledá asi jako jehla v kupce sena. Nabídky práce je spousta a kvalitní pracovní síly ubývá.

  1. Využijte personální agentury

Převážně pokud hledáte specialisty či odborníky (například pro vedení účetnictví), může být služba těchto agentur pro vás nejlepší volbou a úspory času. Přeci jen pohyb na trhu práce je pro ně denní chléb a vědí, kam si pro dané osoby dojít. Uchazeči projdou drsným sítem, než se dostanou k vám a oddělí se tak lidé, kteří vůbec neodpovídají vašim představám, a oddělíte zrno od plev. Připravte si ale honorář, agent nepracuje zadarmo.

  1. Hledejte ve svých řadách

Rozešlete vnitropodnikový e-mail nebo motivujte své lidi odměnou za doporučení uchazečů. Často si ani nevšimnete, že vám daný specialista sedí před nosem. Zaměstnejte i své personální oddělení. Nemá na starosti pouze personální a mzdovou agendu, ale se zaměstnanci se stýkají a řeší spolu více věcí. Mají tak větší přehled.

  1. Využijte sociální sítě

Pro hledání nových zaměstnanců či komunikaci s headhuntery je nyní na internetu založeno několik sociálních sítí s tímto zaměřením. Ať již LiknedIn nebo i nově Facebook Jobs, toto je místo, kde se oslovují potenciální pracovníci. Můžete vyvěsit i svou pracovní pozici, a tak se dostanete mezi širší veřejnost a zasáhnete větší počet lidí. Nevýhodou těchto portálů je i fakt, že většina registrovaných uživatelů již svou práci má a vy se je spíše snažíte přesvědčit, že je čas na změnu, a to může být běh na dlouhou trať.

 

Jak hledat nové zaměstnance – nabízejte přidanou hodnotu!

Dnešní moderní společnost, všudypřítomný internet a smartphony nahrávají vzniku zaměstnaneckých nešvarů jako je přeceňování zkušeností, lhaní v životopisech anebo časté střídání pracovních pozic. K hledání zaměstnanců je proto potřeba přistupovat trochu jinak.

Uvědomte si, že díky velké nabídce pracovních pozic a nedostatku pracovní síly, jsou zaměstnanci na koni a mohou si vybírat. Vy u nich musíte vyvolat touhu pracovat pro vás. Firemní benefity jako jsou příspěvky na oběd, sick days nebo den dovolené navíc, nabízí kde kdo a mnohdy nepřekvapíte ani možností home office. Základem by měla být firemní kultura, příjemné pracovní prostředí a dobré mezilidské vztahy na pracovišti.

 

Proč vymýšlet složité strategie, jak najít vhodného zaměstnance?

Hledání perfektního zaměstnance si můžete ušetřit, pokud si budete ideální zaměstnance vychovávat. Dejte prostor i studentům, přednášejte na vysokých školách, pořádejte stáže. Takto získáváte možnost si své odborníky vychovat. Měli byste se snažit své zaměstnance motivovat, svěřovat jim na starosti záležitosti, které podpoří jejich smysl pro zodpovědný přístup a podporovat je ve vzdělávání formou školení, kurzů nebo odborné literatury ke studiu.

Nespoléhejte ani na to, že titul z vysoké školy svědčí o vybraných schopnostech a znalostech člověka. Kvalita škol se liší a i toho nejlepšího studenta může v práci překonat člověk bez titulu, kterého práce baví a dělá ji rád, a jak nejlépe dokáže.

 

Verbální i nonverbální projevy mohou být ukazatelem, jak najít dobrého zaměstnance, který vás později nezklame. Zaměřte se na ně.

 

Ať už zvolíte výběr vhodného uchazeče ze svých řad nebo zapátráte venku, trvejte na pohovoru. Při debatě můžete odhalovat další lidské vlastnosti a dát dohromady vaše i jeho představy.

Co sledovat při pohovoru?

  • Reakce na vaše otázky – jsou rychlé, zbrklé nebo naopak klidné či neuvážené?
  • První dojem (oblečení, hlasový projev, koncentrace …) – jsou gesta naučená? Jaké jsou vzájemné pocity ze setkání?
  • Small talk– jaká je reakce na nezávaznou konverzaci mimo téma pohovoru? Je kandidát pohotový?
  • Nonverbální komunikace – oční kontakt, gesta, napřímení postavy atd.

Tyto všechny projevy si pečlivě zapište k životopisu. Pomohou vám při závěrečném hodnocení, až budete znovu procházet vhodnost potenciálního pracovníka.

 

Jaké otázky by určitě měly zaznít?

  • Čím vás zaujala naše nabídka?
  • Proč odcházíte z dosavadního zaměstnání?
  • Jaké je vaše vysněné zaměstnání?
  • Jaký byl vás největší úspěch a neúspěch v posledním zaměstnání?
  • Jak byste si naplánoval/a první tři měsíce po nástupu do zaměstnání? Jaké by byly priority?
  • Jaké jsou vaše největší slabosti? Jaké jsou vaše silné stránky?
  • Preferujete raději zavedený systém nebo si razíte svůj styl a přinášíte invence?
  • Jste týmový hráč nebo upřednostňujete samostatnou práci?
  • Jak by vás popsali vaši kolegové a přátelé?

Otestujte si vždy i připravenost kandidáta ať máte představu o jeho pečlivosti. Zeptejte se ho na zaměření vaší firmy a její historii, a zda ví, co daná pozice obnáší.

 

 

Je vhodné otevírat téma mzdy při pohovoru?

 

Svou nabídku mzdy můžete zaslat následně e-mailem společně s nabídkou k zaměstnání. Není pravidlem, že na pohovoru musíte toto téma otevřít. Pokud se vás potenciální zaměstnanec zeptá sám, můžete reagovat protiotázkou, jaká je jeho představa.

Pokud se jedná o kandidáty na obchodní pozice a bavíte se i o provizích, je vhodné nabídnout dvě varianty – vyplacení provize sníženou o daň či založení živnosti, kde si odvede daň zaměstnanec a provizi má tak v plné výši.

Nyní máte jedinečnou možnost si vybrat, jaký typ náboru je vhodný přímo pro vás. Vždy je potřeba si ujasnit konkrétní poptávku po člověku či zapátrat ve vlastních řadách. Pro úsporu času lze vždy zvolit i headhuntery či personální agentury.

Jaké jsou vaše zkušenosti s hledáním zaměstnanců? Našli jste svého ideálního kandidáta? Podělte se s námi o rady v komentářích.