Chtěli byste znát tajný recept na to, jak úspěšně podnikat? Nebo co takhle vyzkoušet magický rituál pro prosperitu svého byznysu?

Určitá neznámá a pro každého jedinečná ingredience, která je pro úspěšné založení společnosti a její provoz potřeba, pravděpodobně opravdu existuje. Ovšem i když se vám ji podaří odhalit, neznamená to, že máte vyhráno. Jsou totiž určité zásady, kterých byste se měli držet vždy, pokud nechcete váš byznys brzo pověsit na hřebík.

Toto je 10 nejdůležitějších z nich.

 

1 Jak úspěšně podnikat, aby vás nezruinoval váš vlastní nápad

Pokud je vaše podnikání teprve v plenkách nebo přemýšlíte o uvedení zcela nového produktu, nezapomeňte si prověřit jeho životaschopnost. Nemusíte sepisovat dlouhý podnikatelský plán, ale určitou představu byste měli mít. A to nejen na rozjezd, ale tento přehled v oboru byste si měli udržovat po celou dobu.

Nejvíc jasno byste měli mít hlavně v tom:

  • že pro váš produkt existuje dostatečně široký trh,
  • kolik peněz vás bude stát rozjezd podnikání a kdy se vám začnou vracet,
  • jaké jsou roční provozní náklady,
  • kolik toho musíte prodat, abyste skutečně vydělávali,
  • zda budete mít vždy dost peněz na úhradu běžných měsíčních závazků,
  • kdo je vaše konkurence, jak je silná, kde jsou její slabé stránky.

 

2 Jak na podnikání v prvních letech – hlavní je vydržet

První roky podnikání si vyžadují vaše plné nasazení. Práce je opravdu hodně a není neobvyklé, že se jí věnujete i na úkor ostatních věcí. Může být náročné vytrvat, hlavně pokud nemáte plnou podporu od svého okolí. Pamatujte ale, že první roky zkrátka bývají krušné. Jedině když s prací vytrváte, toto období přečkáte a jednou na něj budete s vděkem vzpomínat.

 

3 Nehledejte spolupracovníky, budujte tým nadšenců

Jedno z nejčastějších doporučení. A mělo by se tesat do kamene. Obklopit se těmi správnými lidmi je pro úspěch v podnikání prostě klíčové.

Budujte okolo sebe tým lidí, kteří jsou na stejné vlně jako vy. Kteří pracují usilovně a s nadšením pro věc (ne pouze pro peníze nebo kariéru).

A je jedno, jestli půjde o vaše zaměstnance. Podle stejného klíče vybírejte i své obchodní partnery. Takoví lidé jsou důležitou esencí pro úspěch vašeho podnikání, a proto, až je najdete, hýčkejte si je.

 

4 Problémy z vás nedělají špatného podnikatele

Jsou překážky, na které se můžete dopředu připravit (např. mít finanční rezervu pro první rok podnikání, který zpravidla bývá ztrátový), a pak takové, které vás prostě zaskočí.

Je důležité, abyste si uvědomili, že problémy a překážky jsou běžnou součástí podnikání.

To, že musíte neustále řešit fůru problémů, automaticky neznamená, že nemáte na podnikání vlohy nebo vám už dochází dech. Ostatně náplň práce vrcholového manažera spočívá prakticky v neustálém řešení nových a nových problémů. Počítejte s tím, že spíše nebudete výjimkou.

 

5 Buďte vděční za každou kritiku zákazníků

Máte radost, když vaše úsilí zákazníci pochválí? Nebo když se uvolí a sepíší na vás pozitivní referenci?

Daleko víc by vás však mělo těšit, pokud se ozve zklamaný zákazník. Pouze kritika vašich zákazníků vám totiž ukáže další směr, kterým se můžete vydat, abyste byli ještě lepší. Dozvíte se tak mnohem víc o tom, co lidé skutečně chtějí nebo co jim vadí.

Abyste z negativní zpětné vazby od zákazníků mohli vytěžit skutečně maximum, musíte mít dobře zvládnutou zákaznickou péči. Pracovník zákaznické podpory musí umět na kritiku dobře zareagovat. Místo výmluv by měl umět položit vhodné otázky, které i z nadávek naštvaného zákazníka dokáží nakonec vykřesat konstruktivní zpětnou vazbu.

 

6 Nerozhazujte a neplýtvejte

Rozmýšlejte, do čeho investovat. Nejde o to ušetřit za každou cenu, ale náklady byste měli hlídat.

Kolikrát je mnohem víc slabých míst, kudy vám peníze utíkají, než by se vám mohlo zdát.

Zkuste se nejprve zamyslet třeba nad náklady na reprezentaci. Potřebujete si opravdu pronajímat drahou kancelář? Je nezbytně nutné mít ty nejdražší hodinky, abyste udělali dojem na obchodní partnery?

Další zapeklitou oblastí jsou náklady na marketing. Samozřejmě, že vkládáte peníze do marketingu proto, abyste posléze získali zákazníky a mohli generovat tržby. Ale jste si opravdu u každé marketingové aktivity jistí, že se vám v tomto ohledu skutečně vyplatila? Hlavně v oblasti internetového marketingu se dá přínos mnoha akcí změřit. Umíte to?

 

7 Váš čas je vzácný – hospodařte s ním efektivně

Stejně tak, jako byste měli dobře rozvažovat, které náklady mají smysl, byste měli přemýšlet o tom, kam investovat váš čas. Musíte vědět, které jsou ty správné aktivity, kterým se v daném okamžiku věnovat, a které byste měli odložit.

Klíčem k tomu je dobrý osobní time management. Možná vám funguje tak nějak intuitivně. Ale jestli máte spíš pocit, že hodně moc pracujete, jenže vaše výsledná produktivita je nízká, asi je na čase sáhnout po nějaké dobré knize nebo kurzu osobního rozvoje.

Do svého plánu byste přitom kromě pracovních aktivit měli pravidelně a povinně zařazovat i odpočinek, sport a vůbec zdravou životosprávu. Pokud nenaberete nové síly, nebudete v podnikání nikdy skutečně efektivní.

 

8 Důvěřujte a outsourcujte

S dobrým time managementem souvisí i umět se rozhodnout, čemu se vy osobně budete věnovat, a které úkoly svěříte druhým. Nabíráte nové zaměstnance, sepisujete dohody o provedení práce, chodíte s výkazy na úřady, opravujete kopírku, vystavujete faktury, spravujete webové stránky, tvoříte reklamní inzeráty nebo dokonce i sepisujete texty smluv s obchodními partnery a do toho všeho zvedáte telefony a vyřizujete emaily?

Zapomeňte na to, že jen vy vše zvládnete nejlépe nebo nejrychleji. Určité pravomoci prostě budete muset přenechat jiným. Nelze být odborníkem na všechno a dělat vše sám.

Musíte se umět rozhodnout, co budete řešit pomocí zaměstnanců nebo externích dodavatelů. Uvolní se vám tak ruce pro aktivity, na které pak můžete plně soustředit svou pozornost, vzdělávat se v nich, sledovat trendy a stát se opravdovým expertem.

 

9 Sledujte trendy v byznysu

Přestože platí předešlý bod a nelze být odborníkem na všechno, jako podnikatelé byste se měli stále učit a sledovat trendy ve světě podnikání. Zkrátka vědět, která bije.

To, že vy osobně sociální sítě nepoužíváte, neznamená, že na nich právě vaše konkurence nezískává nové zákazníky. Nevyplývá z toho, že se i vy musíte stát expertem na sociální sítě. Ale že by vám tenhle trend neměl uniknout. Měli byste o něm vědět a umět sám nebo s pomocí odborníků vyhodnotit, jestli se vydat tímto směrem má pro vaši firmu smysl.

 

10 Automatizujte, kde to jen jde

Jedním z takových trendů, který byste měli po očku sledovat, je určitě oblast IT a její průnik do světa podnikání.

Nejde jen o vyřizování emailů z mobilu a design vašich webových stránek. Pomocí technologií si můžete ve firmě zjednodušit mnohé věci od fakturace, přes zákaznickou podporu, sdílení dokumentů s kolegy, a celkově zvýšit efektivitu práce na projektech.

Hlavní je přemýšlet o tom, co se dá díky technologiím udělat lépe nebo rychleji.

Hodně chytrých řešení pro vaše problémy je už dávno na trhu. Jiná teprve čekají, až je někdo objeví. Vždyť jen díky tomu, že někdo přemýšlel o tom, jak by šly moderní technologie využít, si dnes můžete vyhledat ty nejlevnější letenky, ubytování v hotelu nebo naplno čerpat z výhod sdílené ekonomiky.

Pokud v podnikání čas od času šlápnete vedle, není třeba žádná panika. Ale pokud soustavně ignorujete základní esence pro úspěch podnikání, zaděláváte si na pořádné problémy. V tomto článku jste se dozvěděli 10 nejdůležitějších z nich. Která vám osobně zatím dokázala způsobit největší těžkosti? Je to organizace vašeho času, příliš vysoké náklady nebo třeba odhad na ty správné lidi? A už se vám ji podařilo překonat? Podělte se o svoji zkušenost do komentářů.