Máte občas pocit, že všude v médiích je to samý startup? Že se startupisty jako kdyby se roztrhl pytel? Nové firmy vznikají jako na běžícím páse, ale opravdu se každá nově založená společnost může honosit populárním označením „startup“?

V tomto článku se dozvíte, jaký je skutečný význam tohoto pojmu. A konečně dostanete odpověď na otázku, jaké znaky naplňují firmy, kterým se zaslouženě říká startupy.

 

Co je to startup – mnoho definic pro jeden pojem – která je ta správná?

Buďme spravedliví a hned na úvod přiznejme, že definovat startup není zase tak jednoduché. Různé odborné prameny totiž uvádějí různé definice, a tyto formulace se v některých bodech neshodují.

Zásadní myšlenka, která ale spojuje úplně všechny definice a kterou byste si měli vrýt do paměti i vy, je tato: pouze to, že máte podnikatelský nápad nebo dokonce nově vznikající společnost, z vás nedělá automaticky startup. Nový e-shop se spodním prádlem, ani nově otevřené kadeřnictví v centru vašeho města není rozhodně žádný startup.

Nejvíce rozšířené je chápání startupu jako nově založené, technologicky orientované firmy s potenciálem rychlého růstu, která na trh přináší zcela novou myšlenku a která má navíc globální ambici. Je pro ni často typické, že prvotní nápad rozvíjí pouze malý tým a snaží se to dělat při co nejnižších nákladech.

 

Startup – co to je v několika hlavních bodech

Znaky, které dělají z firmy startup, jsou nejčastěji:

  • jde o nově vzniklou společnost,
  • potenciál rychlého růstu a krátké doby návratnosti investic,
  • je to inovátor, přináší zcela novou myšlenku,
  • má globální ambice,
  • vyšší míra rizika projektu,
  • minimální náklady na rozjezd,
  • je technologicky orientovaná.

Pojem startup se objevil už v roce 1976, ale teprve s rozmachem internetových technologií se začal hojně používat. Ale přesto, že startupy jsou neodmyslitelně spjaté s využíváním moderních technologií, existují i názory, podle kterých může startupem být i netechnologicky orientovaná firma.

Důležitější než samotná technologie je totiž škálovatelnost obchodního modelu. Znamená to, že jakmile je obchodní model jednou zavedený, jde snadno replikovat, aniž by to vyžadovalo stejně vysoké náklady. Největší předpoklad využít této vlastnosti mají však právě technologicky orientované společnosti.

Podle některých definic startupem dokonce nemusí být ani nově vzniklá společnost. Může se tak označit i nové vzniklý produkt či projekt už zavedené společnosti. Důležité je, aby splňoval ostatní znaky – byl dostatečně inovativní, škálovatelný, s potenciálem rychlého růstu atd.

 

Kdy se z nápadu stane startup

Na počátku života každého startupu stojí nápad. Sebelepší myšlenka se však startupem nikdy nestane, pokud ji nikdo nezrealizuje. Na rozvoj nápadu je nejdříve nutné sehnat prostředky (často přímo v podobě investorů), potom následuje spousta práce na uvedení produktu na trh. Až poté přicházejí zákazníci a následně etapa podnikání, která teprve představuje startup v pravém slova smyslu.

Tento proces přibližuje model čtyř fází života startupu:

  1. Early Stage: ještě neexistuje žádný právní subjekt s organizační strukturou, pouze podnikatelský nápad.
  2. Seed: společnost je založená, pracuje na uvedení svého produktu na trh.
  3. Growth: firma začíná na trh dodávat svůj produkt, usiluje o rychlý růst.
  4. Startup: společnost už má vybudovanou strukturu, neustále pracuje na dalším růstu.

Firma přestává být startupem, jakmile dosáhne své vize, když investoři získají zpět svůj prvotní vklad nebo dojde k pohlcení jinou firmou.

Tedy ne každý zakladatel firmy, která je údajně úplně jiná než jeho konkurence, se stává automaticky cool startupistou. Myšlenka, která dává vzniknout startupu, musí přinášet opravdu zásadní inovaci. A musí se na ní skutečně pracovat až do doby, kdy si získá první zákazníky.

Lákalo by vás vstoupit do říše startupů a rozjíždět svůj vlastní byznys? Nebo máte už dokonce v hlavě svůj vlastní startup, který možná jednou změní svět? Prozraďte alespoň trochu do komentářů.