Úspěch v podnikání záleží dozajista také na lokalitě, kde působíte. V malém městě se bude dařit jiným službám či produktům než ve velkém městě. Při rozhodování, zda byznys rozjet v malém nebo velkém městě, byste měli promyslet několik otázek.
Podnikání v malém městě
Malá města a obce jsou specifické tím, že v nich dnes nakupují pouze starší obyvatelé, kteří nejezdí autem a nemohou se stavit nakoupit si v některém z obchodních řetězců.
Lepší pozici zde mají služby, které lidé navštěvují po práci nebo ve svém volnu a jsou rádi, když jsou v blízkosti jejich domova. V malém městě je proto lepší potenciál pro služby jako pedikúra, masáže, kadeřnictví nebo kavárny a restaurační zařízení, kterých bývá v takových městech nedostatek.
Pokud stále nevíte, jak se rozhodnout, položte si následující otázky:
- Existuje zde podobná služba nebo prodejce produktů, které nabízím?
- Bude po mé službě/zboží poptávka, i když nebudu jediný na místním trhu?
- Najdou si ke mě lidé cestu?
- Mají lidé v této oblasti zájem o služby/výrobky, které nabízím?
- Proč by měli lidé chtít nakoupit zrovna u mě?
V malých městech se často stává, že se otevře nový obchod a zanedlouho je na jeho místě opět prázdná výloha. Musíte si uvědomit, že některé produkty se prodávají méně a v malém městě se budou prodávat ještě méně, proto pokud máte takový produkt a přemýšlíte o malém městě, dobře zvažte, zda se vám vaše investice vyplatí.
Podnikání ve velkém městě
Podnikání ve velkém městě je úplně jiná záležitost. Konkurence je ve velkých městech velká, ale to ještě neznamená, že nenajdete zákazníky. Velký je zde totiž i počet obyvatel a pokud jde o města jako je Praha, tak je zde i spousta turistů, které může váš byznys oslovit. Ve velkých městech není nouze o obchodní partnery. Zákazníky ve velkých městech často získáte díky internetu a často přitom nemusíte působit v samotném městě – stačí když zde budete mít virtuální sídlo, pokud jde o službu, která je možná poskytnout na dálku nebo produkt, který doručíte na danou adresu.
Při zvažování podnikání ve velkém městě, vezměte v úvahu zejména toto:
- Najdu si zákazníky mezi konkurencí?
- Proč by měli zákazníci nakupovat/navštívit zrovna mě, když už chodí jinam?
- Je má služba/produkt něčím unikátní?
- Dokážu oslovit lidi ze širokého okolí, aby navštívili můj obchod/provozovnu?
Ve velkých městech jako je Praha, je začít podnikat pro mnoho lidí stále lákavé. Důvodem je velký počet obchodních příležitostí, dostatek zakázek či zákazníků a mnohdy také malé riziko finanční kontroly.
V malém i velkém městě má podnikání své výhody a nevýhody. Každý musí zvážit, co je pro něj vhodnější a podle toho se rozhodnout.